lauantai 16. huhtikuuta 2016

The week number 2

Viikko on mennyt jotenkin hirveen nopeesti. Tänään havahduin siihen faktaan, et oon ollut täällä jo kaksi viikkoa.

Töissä alkaa pikkuhiljaa sujumaan aina vaan paremmin. Tällä viikolla on muutamaankin kertaan tullut tilanteita, joissa oon päässyt käyttämään suomen kieltä päiväkodissa. Esimerkiksi yks päivä laulettiin aamupiirissä jotain laulua, jossa laulettiin "hyvää huomenta" kaikilla kielillä, mitä ryhmästä löytyy. Noh, viimeiseksi tuli mun vuoro ja se oli ehkä hauskinta ikinä kuunnella saksalaisia aikuisia ja lapsia yrittämässä sanoa hyvää huomenta vielä siihen lauluun sovitettuna (suomeksi tuo on varsin pitkä ja tönkkö muihin kieliin verrattuna) :D Mua nauratti, hoitajia nauratti ja etenkin lapsia nauratti.

Välillä kyllä turhauttaa töissä toi kielimuuri. Oon oppinut kyllä yllättävän paljon saksalaisia, tähän työhön tärkeitä sanoja ja sanontoja. Jonkinlainen pohja mulla on jo etukäteen, opiskelin saksaa yläasteella kaksi vuotta, muistan esimerkiksi numerot ja joitain peruslausahduksia aika hyvin. Mut se tilanne, jossa kukaan ryhmästä ei pysty kommunikoimaan kanssasi muuten kuin eleillä ja näillä pienillä saksan kielen sanoilla, joita mä osaan, on hankala. Saattaa olla niin, että lasten kanssa oleva hoitaja ei puhu lainkaan englantia. Ykskin päivä yritin kysyä, että missä talossa olis vessa ja mua katsottiin vaan hölmistyneenä takaisin :D Käytin kaikkia sanoja, mitä vessalle keksin, mut ei. Voi olla, et joillekin vieraalla kielellä puhuminen on vaan hankalaa ja selvästi jotkut menee heti ihan lukkoon, jos yritän kysyä jotain tai muuten vaan keskustella. Onneks suurimman osan päivästä oon semmosen hoitajan kanssa, joka puhuu tosi hyvää englantia ja on myös valmis puhumaan sitä mun kanssa. :)

Mun päivät täällä menee melkein kuin Suomessa, pienellä saksalaisella vivahteella :D Käyn töissä, salilla, käyn ehkä kaupassa ja teen ruokaa. Tästä on kans kiva lähtee kuvailemaan tai vaan kävelemään tohon keskustaan tai oikeestaan minne vaan :)

Ohessa kuvia tältä viikolta sekä se Bückeburgin linna. Mä rakastan näitä taloja täällä, ne on niin söpön näkösiä ja värisiä. Tänään ois suunnitelmissa mennä vähän kattelee Hamelnin yöelämää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti