keskiviikko 11. toukokuuta 2016

BERLIN

Melkein viikko sit mä rakastuin Berliiniin. Oltiin siellä kolme päivää, lähdettiin viime viikon torstai-aamuna ja palattiin takas Hamelniin saman viikon lauantaina-iltana.

Menomatka tapahtui junan kanssa. Matka meni nopeesti, vaihdettiin junaa kaks kertaa (eikä eksytty kummallakaan asemalla!). Junamatkoille kukaan ei tajunnut meille mainita et niihin kannattaa tehdä myös paikkavaraukset. Voin sanoo, et oli pieni tuskanhiki kun yrität ensin selvittää oikeen junan ja sit tajuat siinä ruuhkasella pienellä käytävällä, et juna on täysi ja sulla ei oo paikkaa. Istuttiin/seisottiin sit osa matkasta vaunujen väliosassa ja välillä pyörävaunussa istuen. Junassa todella on tunnelmaa :D

Berliinissä torstaina käytiin ensin syömässä ja sit etsittiin meidän hostelli. Loppupäivä kierreltiin joitain nähtävyyksiä ja rakennuksia, käytiin mm. Berliinin muurilla. Perjantai vietettiin shoppaillen ja illalla mentiin sit vähän kattelemaan sitä kuuluisaa yöelämää. Lauantaina kierreltiin vielä kaupunkia ja tehtiin viimisiä ostoksia.

Me valittiin hostelli oikeestaan sen hinnan perusteella, mut kuitenkin sillä tavalla, et Berliinin keskustaan pääsi helposti. Meidän hostellilta olikin suora juna- ja raitiovaunuyhteys Alexanderplatzille, matka tällä välillä kesti noin 20min. Hostelli oli hintansa mukainen, mut kuitenkin yllättävän kiva :D joitain puutteita oli joo (esimerkiksi meidän suihku oli jotenkin rikki mut selvittiinpähän siitäkin) ja meiltä meinattiin veloittaa kaksinkertanen hinta netistä varattuun verrattuna, mut kaikki selvis ja loppupeleissä olin paikkaan aika tyytyväinen. Jos ei muuta niin palvelu pelas, nimimerkillä juoksin persikkapurkki kädessä ympäri hostellia, josko joku sais sen auki. No henkilökunta avas sen veitsellä ja tytöt (sekä arvatenkin henkilökunta...) oli taas ilosia. :D

Takaisin Hamelniin tultiin bussilla. Berliinin ja Hamelnin välillä on suora bussiyhteys, joten riitti kun löydettiin oikea bussi oikeaan aikaan. Matka meni puoliks nukkuen, olin ite ihan hullun väsynyt ja mun jalat oli vielä päiviä reissun jälkeenkin kipeet.

Berliinistä tuli samantien yks mun lempparikaupungeista, vaikken paljoo oo reissannutkaan. Kolme päivää siellä oli aivan liian vähän, meiltä jäi niin paljon näkemättä. Olin kuitenkin niin loppu tän reissun jälkeen, et en ois ehkä montaa päivää pidempään siellä pystynyt ainakaan samaan tahtiin kävelemään. :D Ihmiset olivat niin ulospäinsuuntautuneita, iloisia ja koko ajan oli jotain nähtävää/tapahtumaa ympäri kaupunkia. Katumusiikki oli kans ihan rakkautta! Lämpötilat pyöri joka päivä 24 asteen hujakoilla, joten säässäkään ei ollut valittamista. Söin kolmen päivän aikana ihan tavattoman paljon jäätelöä ja päätin, et joku päivä mä vielä muutan Berliiniin. Elämä hymyilee ja niin hymyilen mäkin!